tag:blogger.com,1999:blog-715456041255349481.post234773165616578816..comments2024-03-13T16:57:20.904+02:00Comments on Simo Kivelän matematiikkablogi: DigimatematiikkaaSKKhttp://www.blogger.com/profile/11007502688158156164noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-715456041255349481.post-50355792719151840852016-10-29T11:22:02.237+03:002016-10-29T11:22:02.237+03:00Minusta on virhe pyrkiä siihen että lukiossa (tai ...Minusta on virhe pyrkiä siihen että lukiossa (tai missään muuallakaan) opetettaisiin johonkin tiettyyn ympäristöön esim. matemaattista sisältöä dokumenttien kirjoittamiseen. Pelkästään erilaisia LaTeX-johdannaisia tai LaTeX-inspiroituneita työkaluja tähän tarkoitukseen on aivan valtavasti. Ja nykyään kuulemma ei ole enää täysin toivotonta yrittää laittaa Word-dokumenttiin muutama kaava, jos Wordiä käytetään kaikkeen muuhun tekstinkäsittelyyn. Ja aina välillä joku keksii jonkin uuden tavan.<br /><br />Sama pätee oikeastaan kaikkiin muihin työkaluihin. Luonnollinen tapa mitata osaamista alalla jolla on tärkeää erilaisten työkalujen käyttö ja soveltaminen on työnäyte. Nyt kun matematiikkaan on tietokoneiden laajan levinneisyyden vuoksi paljon enemmän ja helpommin saatavilla työkaluja, vaikka matemaattinen osaamisen vaatimukset ovat aivan ennallaan, kaikenlainen CAS-apujen käyttäminen ja yleisesti soveltaminen ja visualisointi ja sen sellainen ja kaiken tämän tiivstäminen komean näköiseen raporttiin on aivan eri tavalla mahdollista.<br /><br />Korkeakoulutasolla opiskellessa olen itse pitänyt eniten pitänyt tällaisen soveltavan osaamisen mittareista juuri labroista ja tutkielmista ja vastaavista projektitöistä. (Tässä 'soveltava' = ongelman ratkaisuun ja ratkaisun esittellyyn on luonnollista käyttää tietokoneohjelmistoja.)<br /><br />Ongelma on siinä että tuollaista metodia on vaikea sovittaa siihen valtakunnallisen kokeen piirteeseen että koetilanteen pitäisi olla sama kaikille ja niin kontrolloitu ettei siinä voi huijata.Anonymousnoreply@blogger.com